Wie zijn wij

Freek van Balen is de hoofdpersoon bij Van Balen Motoren. Hij is niet zomaar een motormonteur, maar een monteur die opleeft bij moeilijke problemen. Als het bijna onmogelijk lijkt, en ‘iedereen er al naar gekeken heeft’, de eigenaar het ‘echt niet meer weet’ en ‘het ding het liefst de hoek in wil smijten’ … Dán is Freek’s interesse gewekt! Diagnoses stellen, mogelijkheden onderzoeken en stap voor stap verder komen. En altijd: beginnen bij het simpelste. Met het inzetten van kennis van uitgebreide motorkennis, een goed geheugen, 40+jaren praktische onderhoudservaring en een groot doorzettingsvermogen, komt Freek er altijd achter wat het probleem is. Verder gaan na ieder dood spoor. Het mooie van techniek is dat er altijd een logische verklaring voor een probleem is. Freek: “Mijn passie is om tot de kern van het probleem te komen, nergens van uit gaan en alles checken en niet op te geven als je er niet direct uitkomt.”

Van midden jaren ’80 tot midden jaren ’90 was Van Balen Motoren gevestigd in Oosterbeek, bij Arnhem. Daarna verhuisden we naar Groningen, ging Freek freelancen en legde hij zich meer toe op de watersport. Onderhoud aan bootmotoren, metaalbewerking en het verbouwen van onze eigen boot. Na vele jaren begon het toch weer te kriebelen en startte Freek in het voorjaar van 2019 in Groningen opnieuw met Van Balen Motoren.

De bijnaam die hij zichzelf geeft: Grease Monkey: ‘vetaap’, een scheldnaam voor monteurs. Voor Freek is het een geuzennaam. De bijnaam die anderen hem gaven: Dokter Motor. Het tekent Freek, bescheiden en kundig. En volgens Moniek en andere fans het meest geweldige mens en de beste monteur op aarde!

Toen Freek leerde fietsen was hij al gefascineerd door brommers en motoren. Achterop bij ‘Opa Bromkast’ in Arnhem begin jaren zestig. Freek sleutelt sinds hij 8 jaar oud is, dat is inmiddels meer dan 50 jaar! Op crossbrommers door de bossen en straten van Velp en Arnhem. Vóór hij zijn rijbewijs haalde, stond z’n eerste Jawa al in de schuur, en snel daarna had hij zijn eerste bekeuringen ook. Daarna volgden vele andere tweetakten, zoals de Suzuki GT 750, nog altijd één van zijn favorieten. En tientallen 4taktmotoren. Op dit moment hebben we er nog een stuk of 12, allemaal met mooie herinneringen: Een BMW R100RS, 100 GS (Dakarmotor), een BSA A65 Thunderbolt, enkele Honda XR 400’s en trialmotoren, een Honda Goldwing GL1100 uit 1982, een Honda VFR 750 en een Suzuki 600 S Bandit.

Sinds een jaar of 10 rijdt Freek ook offroad. Na recreatieve rally’s in Oost Europa, Marokko en Spanje te hebben gereden, zijn er ook mooie offroadvakanties geweest. Hij gaf met Hans Hendriks trainingen in de zandafgraving in Zuid-Limburg. 

Op de achtergrond is daar ook Moniek van Balen, de vrouw van Freek. Zij doet de planning en de communicatie rond de in- en verkoop en de cursussen. Moniek rijdt ook al meer dan 30 jaar, waarvan 25 jaar op een Goldwing GL 1100 uit 1982. Sinds een jaar of 8 ook steeds vaker Offroad.

Voor een beeld van leuke offroad-trips in Nederland en Europa, kijk bij “Allroad reisblog”.

Welke motoren in onderhoud?
Freek is bekend met alle motoren die nog enigszins zonder computer rondrijden. Straat- en Allroadmotoren, natuurlijk oldtimers en de oude BMW-boxers. Alle motoren zijn welkom voor onderhoud. Vanuit onze ervaring en het plezier met het allroad en offroad rijden is de voorkeur ontstaan om vooral dit soort motoren in de verkoop te hebben. Freek heeft veel ervaring met het onderhouden en reviseren van allroad-motoren, van een BMW 100 GS uit de jaren ’80, Transalp’s uit de negentiger jaren en jonger en bijvoorbeeld de Kawasaki KLE 500 van jaren ’90 en jonger.